Lapin ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto toteuttavat yhteistyössä virtuaalituotantohankkeen, jonka tavoitteena on mahdollistaa virtuaalituotantojen hyödyntäminen Lapissa tulevaisuudessa.
Yli miljoonan euron EU-hankkeessa hankitaan huomattava määrä uutta teknologiaa korkeakoulujen käyttöön
Lapin ammattikorkeakoulun koordinoima ja Lapin yliopiston kanssa yhteistyössä toteutettu virtuaalituotantostudio –hanke mahdollistaa uuden teknologian hankkimisen Lappiin. Toistaiseksi virtuaalituotantoihin kykeneviä studioita on vain Etelä-Suomessa.
Hankkeen päätavoitteena on rakentaa LED-volyymiin perustuva virtuaalituotantostudio, joka mahdollistaa reaaliaikaisen liikkeenkaappauksen, virtuaaliympäristöjä hyödyntävien videoteosten tuottamisen, digitaalisesti taustoitettujen live-lähetysten tekemisen sekä virtuaalituotantojen hyödyntämisen monissa eri käyttötarkoituksissa. Hankkeen työpaketeissa testataan erilaisia tapoja hyödyntää virtuaalituotantostudiota monialaisesti.
Hanke on toteutettu investointi- ja kehityshankkeena. Investointihankkeessa Lapin yliopiston tiloihin rakennetaan noin kahdenkymmenen neliömetrin kokoinen LED-seinä liikkeenkaappausjärjestelmineen sekä pikseliohjattavine valoineen ja samaan aikaan Lapin ammattikorkeakoulun FrostBit ohjelmistolaboratorioon toteutetaan vastaava testiympäristö. Kehityshankkeessa puolestaan toteutetaan yhteensä kuusi työpakettia paikallisten yritystoimijoiden kanssa ja testataan erilaisia tapoja hyödyntää virtuaalituotantoja osana liiketoimintaa. Kaksoishankkeen tavoitteena on, että Rovaniemelle ja Lappiin syntyy uudenlaista liiketoimintaa virtuaaliympäristöjen ja virtuaalituotantojen ympärille.
Hankkeessa mukana useita paikallisia yrityksiä
Virtuaalituotantostudioteknologia –hanke eli VTST hanke koostuu kuudesta työpaketista, joissa pyritään hyödyntämään hankittua laitteistoa mahdollisimman monipuolisesti eri yritysten kanssa. Työpakettien sisällöt ovat seuraavat:
TP1 Teknologian hyödyntäminen teatteritaiteessa
TP2 Virtuaalituotannon hyödyntäminen videotuotannossa
TP3 Suoratoistettujen lähetysten visualisointi ja taustoittaminen
TP4 Reaali- ja virtuaalimaailman rajan hämärtäminen
TP5 Virtuaalisen kierroksen toteuttaminen virtuaalituotantoa hyödyntäen
TP6 Virtuaaliteknologian hyödyntäminen sote-alalla
Työpaketit tehdään yhteistyössä Rovaniemen Teatterin, Flatlight Creativen, AVEA Median. Joulupukki TV:n ja RVN-Consultingin kanssa.
JULIUS -näytelmässä nähdään virtuaalinen roolihahmo
Hankkeen ensimmäinen työpaketti tehdään yhteistyössä Rovaniemen Teatterin kanssa ja siinä yhdistellään perinteistä teatteria ja virtuaalisia ympäristöjä. Yhteistyön seurauksena Rovaniemen Teatterin Kero -näyttämöllä saa ensi-iltansa “JULIUS – Kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä”-näytelmä, jonka on käsikirjoittanut ja ohjannut Otto Nyberg. Uuden teknologian avulla esitykseen on tehty virtuaalinen roolihahmo, joka reagoi, liikkuu ja puhuu reaaliajassa vastanäyttelijänsä Juuso Nykäsen kanssa. Taustalla virtuaalihahmoa esittää FrostBit ohjelmistolaboratorion graafisen suunnittelun ja 3D-mallinnuksen asiantuntija Loru Reinikka.
Esityksessä hyödynnetään reaaliaikaista liikkeenkaappausta, virtuaalisia ympäristöjä ja pelimoottoriteknologiaa, joiden avulla näyttelijän esiintyminen voidaan esittää kokonaan lavasteiden projisointeja hyödyntäen. “On hienoa olla mukana mahdollistamassa tulevaisuuden teknologian kehittämistä oman esityksemme kautta ja samalla tarjota yleisöllemme uudenlaisia teatterielämyksiä”, sanoo Rovaniemen Teatterin toiminnanjohtaja Sari Alatalo. JULIUS – Kaukaisella tähdellä oman päänsä sisällä tulee ensi-iltaan 15.2.2024 ja esityksen liput ovat ostettavissa Rovaniemen Teatterin verkkokaupasta osoitteesta www.rovaniementeatteri.fi/julius.
VTST-hanke ei ainoastaan edistä teknologiaa vaan myös vahvistaa Lapin asemaa älykkään erikoistumisen alalla. Tulevaisuudessa virtuaalituotanto voi nostaa Lapin kilpailukyvyn teknologiasektorilla ja tarjota uusia mahdollisuuksia alueen yrityksille. Hankkeen on määrä valmistua vuoden 2024 aikana, ja sen odotetaan tuovan alueelle merkittäviä innovaatioita ja teknologisia edistysaskeleita.
Hanke on rahoitettu EAKR-rahoitusohjelmasta ajalle 01/08/2023 – 31/12/2025. Hankkeeseen voit tutustua tarkemmin osoitteessa www.virtuaalituotantohanke.fi. Voit myös liittyä hankkeen sähköpostilistalle lähettämällä sähköpostia projektipäällikölle Samuli Valkama (etunimi.sukunimi@lapinamk.fi).
Samuli Valkama
Samuli Valkama työskentelee asiantuntijana FrostBit ohjelmistolaboratoriossa Lapin AMK:ssa. Työtehtävien painopiste on hanke- ja pelisuunnittelussa, mutta erityisesti videotuotantojen määrän lisääntyminen on ohjannut yhä enemmän audiovisuaalisen alan asiantuntijatehtäviin.