Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena

AI:n käyttökohteita etsitään monilta aloilta

Tässä projektissa autetaan matkailuyrityksiä oppimaan, miten tekoälyä voi hyödyntää markkinoinnissa ja myynnissä vastuullisesti ja kestävästi. Tavoitteena on parantaa yritysten valmiuksia innovoida, kehittyä ja menestyä kilpailussa. Lisäksi projektissa vahvistetaan yritysten kykyä hyödyntää tietoa päätöksenteossa ja integroida tekoäly osaksi liiketoimintaansa.

Tekoäly toimii suurten tietomäärien eli massadatan käsittelyn avulla. Siksi on tärkeää selvittää, millaista dataa matkailuyrityksillä jo on ja mitä tietoa kannattaisi alkaa kerätä tekoälyn hyödyntämistä varten. Datan määrä ja laatu vaihtelevat yrityksittäin, joten ensimmäinen askel on luoda raportti olemassa olevasta datasta. Sen avulla voidaan arvioida, mitkä tekoälymenetelmät sopivat parhaiten yrityksen tarpeisiin ja miten datan keruuta tulisi kehittää.

FrostBit selvittää hankkeessa tekoälysovellusten soveltamista matkailualalle, alkaen sovellusten tarjoamien mahdollisuuksien kartoituksesta ja ulottuen virtuaalitodellisuuden sekä lisätyn todellisuuden kokemusten parantamiseen tekoälyn avulla. Vertailussa tarkastellaan valmiiden tekoälysovellusten ja räätälöitävien ratkaisujen hyötyjä ja haasteita matkailualalla. Projektissa toteutetaan muun muassa benchmarking-analyyseja, joiden havaintojen pohjalta tehdään julkaistava raportti.

PROJEKTI

Tekoäly matkailun myynti- ja markkinointiprosessien tukena

AIKATAULU

1.9.2024 – 31.3.2027

BUDJETTI

454 474 €

KONTAKTIHENKILÖ

Mikko Pajula

Hankkeen tavoitteena on tuottaa syvällistä ymmärrystä tekoälyn vaikutuksista matkailualan innovaatioihin ja asiakaskokemukseen. Toimilla edesautetaan matkailuyrittäjiä ja -toimijoita hyödyntämään tekoälyteknologioita rohkeammin myynnissä ja markkinoinnissa, perustuen käytännössä testattuihin ratkaisuihin.