Rovaniemen kaupungin ekosysteemisopimuksessa painotetaan arktista matkailua ja tulevaisuuden hyvinvointipalveluja. Kehityskohteita ohjaavat muun muassa uuden ajan matkailu ja digitalisaation hyödyntäminen luonto- ja liikuntamatkailussa. Kaupungin ympäristössä on paljon liikunta- ja kulttuurikohteita, joiden paikkatiedot ja saavutettavuus tulisi tuoda esille uusin ja mielenkiintoisin tavoin, jotta ne kannustavat mahdollisimman monet liikkeelle. Tätä konseptia tämä digimuotoiluhanke kehitti vuonna 2024.
Liikunta- ja kulttuurikohteiden digitalisoinnin muotoilu -hankkeessa tehtiin monipuolista yhteisinnovointia ja konseptointityötä eri toimijoiden kanssa. Projekti keskittyi liikunnan ja kulttuurin tuomiseen samaan digitaaliseen alustaan Rovaniemen kontekstissa, ja aiheen ympärille luotiin hankkeen aikana kehittäjäverkosto, jonka ideoiden pohjalta tehtiin sovelluskonsepti. Katso alta hankkeen olennaisimmat toimenpiteet ja tulokset.
Reittisovelluskonsepti, jossa liikunta, kulttuuri ja pelillisyys kohtaavat
Hankkeessa toteutettiin reittisovelluskonsepti Rovaniemen paikalliseen kontekstiin. Konsepti on POC, joka keskittyy tuomaan kaupungin kaikki toimijat samalle kartalle ja mahdollistamaan toimijoille laajaa sisällöntuotantoa. Konseptissa tarkasteltiin pelillisyyttä motivaattorina liikkumiselle ja paikallistoimijoiden sisällön rikastamiselle.
Poronsarvikaavan Rovaniemi
Poronsarvikaavan Rovaniemi –visualisointi esittää kaupunkikaavaa kartalla ja vertaa maakuntamuseon mahtavia vanhoja kaupunkikuvia nykyiseen katukuvaan. Visualisoinnilla myös testattiin poronsarvikaavan käyttöä mobiilireittiohjelman konseptissa. Taustakartat tuotettiin maanmittauslaitoksen avoimen aineiston pohjalta. Demo on toimiva, ja siinä on paljon kehitysmahdollisuuksia eteenpäin esimerkiksi Alvar Aalto juhlavuodelle 2025 Rovaniemellä.
Tarinoita Rovaniemen jokirannasta -reitti:
Rovaniemen älykkäät liikuntareitit paikallisten ja matkailijoiden hyvinvoinnin tueksi -hankkeessa tuotettiin tarinallinen kävelyreitti Rovaniemen jokirantaan. Tavoitteena oli luoda pikkusiltojen lenkille vetovoimaa kulttuurihistoriallisen kävelyn muodossa. Reitti vietiin Rovaniemen kaupungin uuteen Etiäinen-reittipalveluun. Nätti Jussin kertomaa tarinaa pääsee kuuntelemaan skannaamalla reitillä QR-koodilaattoja.
Osallistava keskustelu- ja innovointitilaisuus Korundissa: Liikunnan ja kulttuurin digitalisoiminen ja pelillistäminen Rovaniemellä
Järjestimme hankkeessa hybridityöpajan toukokuussa 2024, johon kokosimme monen alan toimijoita muun muassa matkailun, liikunnan, teknologian ja kulttuurin aloilta. Työpajassa oli esityksiä pelillisten ratkaisujen mahdollisuuksista ja haasteista ulkoliikunnassa, yrittäjäpuhuja, sekä innovointiosuus, jossa yhdessä pohdittiin Rovaniemeä mahdollisuuksien kenttänä ja julkisia toimijoita yritysten tukijana uuden kasvun kehityksessä.
Yrityskeskeinen webinaaripaja:
Rovaniemen toimijat reittisovelluksissa
Hanke järjesti napakan webinaaripajan, jolla tavoiteltiin erityisesti yrityksiä Rovaniemellä. Webinaarissa keskusteltiin toimijuudesta ja sisällöntuotannosta paikallisissa reittisovelluksissa prototyyppiä testaamalla.
Asiantuntijablogi Pohjoisen Tekijät blogissa:
Lisää vetovoimaa Rovaniemen liikunta- ja kulttuurikohteisiin digikeinoin
Blogissa pohditaan pelillisyyden hyödyntämistä paikkatietosovelluksissa ja kehittäjäverkoston toimintaa innokaupunkihankkeessa.
Asiantuntija-artikkeli FrostBit julkaisuissa:
Digikonseptille kotia etsimässä – esimerkkien, datalähteiden ja alustojen kartoitus
Artikkelissa tarkastellaan teknisestä näkökulmasta reittisovellusten alustojen etsintää ja vaihtoehtoja pelillisten toteutusten mahdollistamiselle.
Artikkeli Arctic Sport verkoston julkaisusarjassa:
Unelmien paikkatietosovelluskonsepti liikunnan, kulttuurin ja pelillisyyden kokeilukenttänä
Artikkelissa keskustellaan erityisesti pelillisyyden ja yhteiskehittämisen mahdollisuuksista reittisovelluksissa.
Asiantuntijablogi Pohjoisen Tekijät blogissa:
Rovaniemen toimijoiden osallistaminen kehittämistyöhön
Artikkelissa käydään läpi toimijoiden osallistamista ja kehittäjäverkoston luomisen prosesseja oppien ja haasteiden kautta.
Liikunta- ja kulttuurikohteiden digitalisoinnin muotoilu
1.1.2024 – 31.12.2024
73 338 €
Tuuli Nivala
Hankkeessa luotiin yhteistyökumppaneiden kanssa ideoitu sovelluskonsepti ja sen ympärille kehittäjäverkosto, jonka kanssa voidaan jatkossakin innovoida aiheen parissa Rovaniemellä. Jos sinulla kiinnostaa aihe enemmän tai haluaisit edistää sovelluskonseptia pidemmälle, voit olla yhteydessä hankkeen yhteyshenkilöihin reittisovelluskonseptin lomakkeen kautta.